Prawie 10 sposobów na menstruacyjną insomnię

Mar 10, 2016

Czy masz pecha i w „te dni” Matka Natura sprawia, że rzucasz się w łóżku próbując złapać choć parę chwil snu? Czas okołomenstruacyjny może wpływać nie tylko na twoją zdolność do snu, ale przede wszystkim na jakość tego snu. Na przebieg i jakość snu mają prawdopodobnie wpływ wahania poziomu hormonów. Taka huśtawka hormonalna w czasie cyklu miesiączkowego, ciąży, w okresie poporodowym i w menopauzie jest znana wielu kobietom. Jak sobie z nią radzić?

Oto nasze rady, jak zapewnić sobie należny dobry sen.

1. Potraktuj sen priorytetowo. Sen jest niedoceniany, a przecież jego rola w życiu jest równie ważna jak zdrowa dieta, uprawianie sportu, walka ze stresem czy rzucenie palenia tytoniu. Wiele kobiet zapomina o śnie i mało która kobieta zaprzeczy, że odczuwa ciągły deficyt snu. W optymalnych warunkach, by się rano zbudzić pełną energii, wystarczy nasz wewnętrzny zegar biologiczny. Jeśli nawet dźwięk budzika nie stawia cię na nogi, oznacza to, że nie dosypiasz i twój organizm nie otrzymuje tyle snu ile potrzebuje.

2. Prowadź dziennik snu. Ta łatwa metoda analizy pozwoli ci uświadomić sobie, co i kiedy wpływa na jakość twojego snu. Praca? Szkoła? Menstruacja? Hormony? A może relacje z ludzmi? Jeśli twój dzienniczek pokaże, że bezsenność dopada cię regularnie co miesiąc, warto poprosić o poradę lekarza, by przeciąć to błędne koło.

3. Zaplanuj swój sen. Trzymanie się ustalonego planu dnia, w szczególności pory zasypiania, pomaga organizmowi wczuć się w rytm i ulegać jego potrzebom.

4. Dbaj o szczegóły tworząc wyciszające miejsce odpoczynku nocnego. Wygodne łóżko, pachnąca świeżością pościel, ciemność. W takiej atmosferze sen łatwiej przychodzi. Miej też w zasięgu dobrą herbatkę miętową.

5. Wieczorne podjadanie. Każdy wie, że pełny brzuch pracuje w nocy, a nie odpoczywa. Jeśli więc tuż przed udaniem się na spoczynek nadal czujesz głód, jedyne na co możesz sobie pozwolić to herbata lub woda.

6. Pokoloruj swoje myśli. Czas snu to nieodpowiedni moment na przepracowywanie problemów z całego tygodnia. Myśl pozytywnie o tym, co kochasz robić. Niech twoje myśli malują piękne krajobrazy.

7. Pozbądź się bólu. Jeśli cierpisz na dokuczliwe bóle menstruacyjne sięgnij po rozgrzewający termofor, ziołowe herbaty. W ciągu dnia natomiast zadbaj o posiłki bogate w witaminy z grupy B i magnez.

8. Zadbaj o relaks. Zbawienne na ból menstruacyjny są umiarkowane ćwiczenia tai-chi, yogi, medytacje wykonywane przy delikatnej muzyce sączącej się do ucha.

9. Unikaj kofeiny. Na sześć godzin przed spaniem nie pij kawy i czarnej herbaty.

Zatem pora na smaczny i zdrowy sen. Życzymy spokojnych snów!

Na podstawie artykułu Reader’s Digest Sleep to Be Sexy, Smart and Slim

Zespół LadyLuna